کاهش خطر فیبروم رحم با مصرف این ویتامین‌ها-راهبرد معاصر

کاهش خطر فیبروم رحم با مصرف این ویتامین‌ها

فیبروم رحم (UF) شایع‌ترین تومور خوش خیم اندام‌های تناسلی زنانه است. فیبروم رحم دلیل اصلی هیسترکتومی (خارج کردن رحم) و بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری‌های زنان است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 17
کد خبر: ۲۵۴۷۳۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ اگر با بیماری فیبروم رحم دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است به دنبال روش‌های جایگزین برای درمان باشید؛ به خصوص اگر در مورد انجام یک روش پزشکی مردد هستید یا علائم خفیفی دارید که تقریبا قابل کنترل هستند. اگرچه همیشه باید قبل از امتحان هر نوع درمان جایگزین با پزشک خود صحبت کنید. ویتامین‌هایی برای کوچک کردن اندازه فیبروم‌ها وجود دارد. استفاده از این ویتامین‌ها می‌تواند راه خوبی برای کمک به مدیریت علائم فیبروم باشد. دانستن اینکه چه ویتامین‌هایی برای فیبروم مفید هستند، ضروری است.

فیبروم‌ها توده‌های کوچک و غیر سرطانی هستند که می‌توانند در رحم ایجاد شوند. اگرچه برخی عوامل می‌توانند شانس ابتلا به فیبروم رحم را افزایش دهند، همه زنان در معرض خطر ابتلا به فیبروم هستند. با اینکه این توده‌ها خوش‌خیم هستند، اما همچنان می‌توانند باعث ایجاد عوارض در چرخه قاعدگی، اختلال در پیشگیری از بارداری، کمردرد، تکرر ادرار و درد در حین رابطه جنسی شوند.

برخی از مطالعات بر روی ویتامین‌ها برای کوچک کردن فیبروم‌ها، نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است. با این حال، تقریبا همه این نتایج باید قبل از تبدیل شدن به روش‌های درمانی قابل اعتماد، تکرار و آزمایش شوند. بنابراین، اگرچه ممکن است نتوانیم با اطمینان بگوییم که کدام ویتامین باعث کاهش خطر فیبروم رحم می‌شود، می‌توانیم بگوییم که این روش‌ها ارزش بررسی و پرسش از پزشک را دارند.

ویتامین D برای فیبروم رحم
رابطه بین کمبود ویتامین D و فیبروم یک حوزه نسبتا جدید مطالعه در علم پزشکی است. یک مطالعه اخیر نشان داده است که زنانی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر از زنانی که سطح ویتامین D کافی دارند، به فیبروم مبتلا می‌شوند. افزایش مصرف ویتامین D می‌تواند به مهار رشد فیبروم‌ها و افزایش کیفیت زندگی کمک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ ویتامین D را راهی ایمن و امیدوارکننده برای مدیریت یا پیشگیری از فیبروم اعلام کرد. در حال حاضر، این مطالعات کنترل‌شده نتایجی را نشان می‌دهند که ویتامین D رشد فیبروم را متوقف می‌کند و احتمالا راهی مؤثر برای جلوگیری از فیبروم است. در آزمایشگاه زیست شناسی، ویتامین D رشد سلول‌های فیبروم را متوقف می‌کند، آپوپتوز (مرگ خودخواسته) سلول‌های فیبروئید را تقویت می‌کند و در آزمایشات حیوانی روی موش نشان داده شده است که اندازه فیبروم را نزدیک به ۷۵٪ کوچک می‌کند.

در یک مطالعه روی ۱۰۸ زن مبتلا به فیبروم‌های رحمی، مصرف قرص ویتامین D مورد آزمایش قرار گرفت. زنان در این مطالعه کمتر از ۵ فیبروم داشتند که قطر هر کدام کمتر از ۵۰ میلی‌متر بود. این مطالعه نشان داد که زنانی که مکمل‌های ویتامین D مصرف نمی‌کنند، در یک سال پیگیری به طور متوسط رشد فیبروم ۴۰ درصدی را تجربه می‌کنند. در حالی که زنانی که به طور منظم مکمل‌های ویتامین D مصرف می‌کنند، رشد فیبروم را در همان بازه زمانی تجربه نکرده‌اند.

با توجه به این نتایج، ویتامین D یکی از محبوب‌ترین ویتامین‌ها برای فیبروم است و ارزش آن را دارد که با متخصص خود در رابطه با مصرف آن صحبت کنید.

ویتامین A
ویتامین A سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی است، می‌تواند به بازسازی سلول‌ها کمک کند و به ویژه برای تولید مثل گلبول‌های قرمز مفید است. ویتامین A تکثیر سلولی و تشکیل ماتریکس خارج سلولی را کاهش و آپوپتوز را در فیبروم‌ها افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی غنی از ویتامین A، می‌تواند از توسعه فیبروم رحم جلوگیری کرده و رشد آنها را محدود کند. همچنین یکی از علائم فیبروم می‌تواند خونریزی شدید یا سیکل‌های قاعدگی نامنظم باشد؛ بنابراین در یک مطالعه اخیر مشخص شد که بسیاری از زنانی که خونریزی شدید را تجربه کرده‌اند، کمبود ویتامین A نیز دارند.

سخن پایانی
فیبروم رحم (UF) شایع‌ترین تومور خوش خیم اندام‌های تناسلی زنانه است. فیبروم رحم دلیل اصلی هیسترکتومی (خارج کردن رحم) و بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری‌های زنان است. موضوعی که اخیرا توجه محققان را به خود جلب کرده است، نقش ریز مغذی‌ها به عنوان مثال ویتامین‌ها، در کاهش پیشرفت و پیشگیری از این بیماری است. به طور خلاصه، نتایج مطالعات نشان داده است که برخی از ویتامین‌ها به عنوان مثال ویتامین‌های A و D، تأثیر بیشتری بر درمان فیبروم رحم نشان داده‌اند. / همشهری آنلاین

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده